کتابها

رنگ پودری اپوکسی با فیلم نازک

مواد پوششهای پودری

رنگ پودری اپوکسی با فیلم نازک

در زمینه پوشش سطح با تشکیل فیلم نازک یعنی با ضخامت حدود ۱ تا ۳ میل (۲۵/۰ -۶۷/۰ میلی متر )، نوعی پودرهای اپوکسی فرموله شده اند که پوششهای با قابلیت بسیار زیاد و براقیتهای مختلف و یا پوشش های بافت دار بوجود می آورند.و این در حالیست که دیگر خواص مثل سختی ،مقاومت در برابر خوردگی ،انعطاف پذیری و خواص چسبندگی رزینهای اپوکسی را دارا می باشند.

پیشرفت های اخیر در شیمی شبکه ای شدن اپوکسی رزینها باعث شده است که محدوده وسیعی از خواص فیلم برای فرموله کننده پوشش ایجاد شود.

به ویژه اینکه محدوده دما و زمان پخت فیلم گسترده شده است.

اپوکسی هایی که در حال حاضر در دسترس می باشند میتوانند حتی در دمای ۲۵۰F (121C) و به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه پخت شوند و یا در یک مدت خیلی کوتاه  در دماهای بالاتر پخت شوند.

یک مثال از این نوع،کاربرد رنگ پودری اپوکسی در سیم شبکه ای یعنی جاییکه تلفیق بسیار خوبی از پخت سریع و قابلیت تشکیل فیلم نازک مورد نیاز است،می باشد.

با وجود اینکه این پودرها خواص فوق العاده مقاومتی و مکانیکی دارند ،یک خاصیت خیلی بد نیز دارند و آن مقاومت آب و هوایی ضعیف آنها می باشد.

یک پوشش پودری اپوکسی که به مدت چندماه در محیط بیرون قرار بگیرد بسرعت گچی می شودو این درست مشابه با فیلم رنگهای مایع اپوکسی می باشد.

اگرچه یک پوشش اپوکسی که در معرض هوای بیرون قرار گرفته است ممکن است بدقیافه به نظر آید،ولی هنوز خواص مقاومتی و مکانیکی خود را دار می باشد .

بنابراین رنگ پودری اپوکسی تزئینی فقط به کاربردهای داخلی و یا محیطهایی که زیاد در معرض یو وی قرار نمی گیرند محدود شده اند.

این مطلب هنوز تعدادی از زمینه های کاربردی را برای پوشش پودری اپوکسی باقی می گذارد.

بدلیل اینکه پودر اپوکسی چقرمگی و خواص مقاومتی را باهم دارند، این پودر  بعضی از کاربردهای خود را در صنایع کاربردی اصلی یافته است.

برای مثال در بعضی کاربردها پودر اپوکسی جایگزین  لعاب در قسمتهای بیرونی یخچال فریزر شده است که این باعث ایجاد یکسری نتایج و صرفه جویی در هزینه ها شده است .

با استفاده از این پوشش،مسئله شکستن لعاب و تغییر  خواص ناشی از جابجا کردن غیرصحیح یخچال فریزر بطور کامل حل خواهد شد.

همچنین یک نوع صرفه جویی در هزینه ایجاد می شود.

لعاب به فولاد با کربن کم نیاز داردکه باید از میان ۱۴ مرحله اسید شویی عبور کند.

پوشش پودری می تواند بر روی آهن و یا فولاد نورد سرد فسفاته شده اعمال شود.

عبور کند (۸۱۶C)F1500  لعاب باید برای پخت از حرارت

درحالیکه پودر اپوکسی گرماسخت معمولا دردمای  (۱۹۱C)375F پخت می شوند و بدین ترتیب انرژی قابل  ملاحظه ای ذخیره می شود.

دیگر زمینه های کاربرد رنگ اپوکسی در صنایع کاربردی شامل پوشش خارجی درامهای خشک کن و بدنه کوره های مایکروویو می باشد.

بطور مشابه خواص پوشش پودری اپوکسی  این پوشش را برای قطعات اتومبیل مثل فیلترهای روغن،فنرها و دیگر اجزایی که دوام بیرونی بعنوان اولین خواسته از پوشش تلقی نشود مناسب می سازد

کتاب راهنمای کاربران رنگهای پودری | سایان رنگ

مطالب مربوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *